Website verbeteren: speel in op de ongeduldige nieuwe bezoekers!

Eerste indruk binnen 0,05 seconde
Standaard

Een website verbeteren om nieuwe bezoekers vast te houden, begint met het zorgen voor de goede eerste indruk van een bezoeker. Na 0,05(!) seconde heeft de bezoeker al een eerste emotionele indruk door het design. Daarna wil een bezoeker binnen 3 seconden een antwoord op de vraag: “welke voordelen biedt deze site mij, en wat heb ik ik daar aan?” Reken maar dat je de bezoeker kwijt bent als het antwoord niet goed is, of niet gegeven is.

Eerste indruk binnen 0,05 secondeWe zijn steeds ongeduldiger geworden op het web. Als ik naar mijn eigen internetgedrag kijk, dan vraag ik me af of geduld überhaupt nog bestaat. Ik wil soms zo snel iets vinden of doen op een website, dat het aan het einde van de rit alleen maar langer heeft geduurd.

Door de ongeduldigheid en extreem korte aandachtsspanne van mensen is het vasthouden van nieuwe bezoekers best een uitdaging geworden.

Webdesign, mooi is niet altijd goed

De inhoud van een website kan soms nog zo goed zijn, maar als de bezoeker door webdesign na die 0,05 seconde niet overtuigd is, dan is de kans voor een goede indruk verkeken. Jammer van al die goede inhoud.

Vaak wordt goed webdesign geassocieerd met ‘mooi’. Maar alleen een mooi webdesign, zal een bezoeker niet verder brengen op een website. Functioneel design heeft als doel om het de gebruiker zo makkelijk mogelijk te maken om de website te begrijpen. Het gevolg is dat de gebruiker in die 3 seconden na de eerste indruk, makkelijk kan bepalen of de website voor hem iets kan betekenen.

USP’s direct zichtbaar maken

Wat onderscheidt jouw producten of diensten van al die andere aanbieders? Waarom zou ik gebruik maken van juist jouw website? Als nieuwe bezoeker ben ik op zoek naar unique selling points om een antwoord op die vragen te vinden. En jawel, ik wil ze in die 3 seconden die je krijgt overduidelijk zien!

De kunst is om alleen de belangrijkste unique selling point(s) voor een bezoeker te laten zien. Door te testen en onderzoek kun je hierachter komen, later meer hierover.

Stel je voor: je bent op zoek naar een persoonlijk cadeautje voor een verjaardag van een vriend. Door te googlen op “persoonlijk cadeau” kom je op de website van YourSuprise uit.

YourSupriseHet design is erop gericht om de gebruiker duidelijk te maken dat je op de website persoonlijke cadeaus kunt kopen. Binnen een paar seconde zal dit voor (de meeste) bezoekers duidelijk zijn. En dat is waar je voor kwam, ze zijn er in geslaagd om die allesbepalende goede eerste indruk te maken. Er is zelfs een functionaliteit om direct te gaan filteren op het beste persoonlijke cadeautje voor jou. Laat dat nou net passen bij die ongeduldige bezoekers.

Overigens is de echte USP van YourSuprise, het customizen van cadeaus. Dat vind ik persoonlijk (geen bewuste woordgrap) iets minder duidelijk. “Persoonlijk” betekent voor mij niet direct customizen. Maar dit zal ongetwijfeld getest zijn door YourSuprise.

Wensen behoeften en gedrag van gebruiker

Website verbeteren begint bij de gebruiker snappen

Om te kunnen zorgen voor die goede eerste indruk begint het allemaal bij het begrijpen van de gebruikers. De belangrijkste stap, maar gek genoeg ook de stap die lang niet altijd serieus genomen wordt. De website maak je toch echt vóór de gebruiker. Daarom zul je achter zijn wensen, behoeften, en gedrag moeten komen om uiteindelijk een goede gebruikerservaring te bieden.

Google Analytics kan je al aardig wat inzichten geven, die aannames die daaruit komen kun je daarna valideren door bijvoorbeeld een enquête, usability test, eye-tracking test of panelgesprek. Het doel van onderzoek is om de knelpunten voor gebruikers om te zetten in oplossingen. Achter de beste oplossing kun je vervolgens komen door A/B testen .

Door de gebruiker pas écht te begrijpen kan je een website verbeteren door die allesbepalende goede eerste indruk te maken.

De komende tijd ga ik met nieuwe blogs verder in op de verschillende manieren om de gebruiker beter te leren kennen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *