Vertrouwen winnen op een webshop met deze 5 manieren

Vertrouwen winnen op een webshop
Standaard

Vertrouwen winnen is misschien wel de belangrijkste taak voor een webshop om een consument te kunnen laten converteren. Want als je verwacht van een bezoeker om een transactie te doen, reken maar dat een bezoeker de webshop toch echt eerst moet vertrouwen. Toch kom ik soms webshops tegen die het gek genoeg laten afweten als ik op zoek ben naar een gevoel van vertrouwen. Best jammer denk ik dan, er zijn genoeg makkelijke manieren om meer vertrouwen te winnen van de bezoeker.

Vertrouwen winnen op een webshop

Het afrekenen bij online shoppen was zo’n 10 jaar geleden voor veel mensen nog best wel een spannende stap. Nu is het zowat dagelijkse kost geworden. Nederland kende in 2015 zo’n 10.5 miljoen online shoppers. De laatste jaren heeft ons online vertrouwen een boost gekregen. Zelfs op ons favoriete oriëntatiemiddel, genaamd de smartphone, zetten we steeds vaker de laatste stap in de betaalomgeving van een webshop. Dit merk ik  trouwens ook bij mezelf. Betalen wordt een steeds belangrijkere functie van mijn telefoon.

Het vertrouwen in online shoppen onder de consumenten is er. Tegenwoordig bestellen we echt niet alleen maar meer bij de vertrouwde Bol.com’s of Coolblues van deze wereld. We durven ook een klantrelatie aan te gaan met minder bekende webshops, maar dan moeten zij wel ons vertrouwen zien te winnen.

1. Vertrouwen winnen met contactgegevens

Een open deur? Zou je zeggen hé. Toch vergeten webshops die nog niet die landelijke naamsbekendheid opgebouwd hebben dat regelmatig. En dat zijn juist de webshops waar consumenten gerustgesteld kunnen worden door het duidelijk vermelden van contactgegevens. Want zeg nou zelf, het is toch wel fijn om te zien dat de website waar jij misschien een aankoop gaat doen gewoon transparant is over adresgegevens en het liefst ook telefonisch bereikbaar is?

Toen ik een tijdje terug op zoek was naar nieuwe Nikes kwam ik op een Nederlandse website terecht die buitenlands adresgegevens vermeldde. Echte contactgegevens kon ik ook niet vinden op de site. Voor mij betekende dit het einde van mijn zoektocht naar Nikes op hun site.

2. Transparantie over levertijden en retourneren

Levertijden en mogelijkheid tot retourneren hebben een grote invloed op onze koopintentie tijdens het online winkelen. Wees er dus transparant over! Vooral in de modebranche kan dit bepalend voor het succes van een webshop zijn. Het liefst willen we onze kleding de volgende dag binnen hebben, en zonder al te veel moeite weer retourneren als we toch niet helemaal tevreden zijn.

Zalando heeft online de modebranche op zijn kop gezet door met de belofte ‘gratis verzending en retour’ te komen. Op de website heeft deze belofte een prominente plek gekregen bovenaan de pagina. Bezoekers zien het in één oogopslag.

Zalando

3. Keurmerken

Het verschilt per persoon hoe gevoelig iemand is voor keurmerken. De kans is tijdens het eerste bezoek het grootst dat een bezoeker beïnvloedbaar is door keurmerken. Zo’n keurmerk kan een vorm van bewijslast zijn dat een webshop te vertrouwen is. Thuiswinkel Waarborg is één van de bekendste keurmerken binnen e-commerce in Nederland.

Zonder twijfel zal een keurmerk niet de grootste invloed hebben om vertrouwen te winnen van de bezoeker. Maar bekende keurmerken kunnen wel degelijk vertrouwen winnen van bezoekers die tijdens hun eerst bezoek(en) op zoek zijn naar zekerheid.

4. Klantenreviews

Eerder heb ik nog een kritisch artikel geschreven over online reviews en hoe lang (of kort) het nog gaat duren tot wij het vertrouwen kwijt zijn. Maar als je klantenreviews wél op een eerlijke en transparante manier inzet, dan kun je heel wat vertrouwen wekken.

Feedback van de klanten is goud waard, niet alleen voor het bedrijf zelf, maar ook voor bezoekers. Bij e-commerce webshops is de beoordeling van zaken als klantenservice, levertijd en productkwaliteit een belangrijke indicator voor vertrouwen in de webshop van mensen die nog geen aankoop gedaan hebben.

Hostnet

5. Chatservice

Chatservices op webshops schieten als paddenstoelen uit de grond. En dat is niet zo gek ook, het geeft een fijn gevoel dat een bedrijf open staat om met jou direct in contact te komen. Vaak verschijnen de chatvensters rechtsonder in je beeld op elke pagina. Dat maakt het voor een bezoeker laagdrempelig om de interactie aan te gaan.

Goede chatservices stralen een persoonlijk karakter uit, je ziet de naam en de foto van de medewerker tijdens de conversatie. Het kan op die manier vertrouwen winnen omdat bezoekers in aanraking komen met echte medewerkers van het bedrijf. Iets wat heel wat minder makkelijk is in een online winkel, dan in een fysieke winkel. De chatservice is het afgelopen jaar uitgegroeid tot een geliefd nieuw servicekanaal op de website zelf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *