Effectievere website? Neem de keuzestress weg!

keuzestress
Standaard

In het dagelijks leven komen we voor heel wat keuzes te staan. De meeste keuzes worden door onze automatische piloot gemaakt. Zo’n 95% van ons gedrag behoort tot automatisch gedrag, we denken er niet echt meer over na. En dat is maar goed ook, je zou binnen no-time uitgebrand zijn van alle keuzestress. We verlangen naar rust in ons hoofd, en dat vraagt simpelweg om beperkte keuzes. De gebruiker op je website een overload aan keuzes geven vergroot de kans dat je hem verliest, en het doel van je website niet bereikt wordt.

keuzestressHet verschilt per persoon wanneer en in welke mate je keuzestress ervaart. Nou moet ik je toegeven dat ik hier zelf best gevoelig voor ben. Ik denk veel na over het maken van de juiste keuzes. Dit bezorgt mij bij een groter aantal keuzes al snel keuzestress. Maar feit blijft, een toename van het aantal keuzes vergt meer van iedereen zijn brein. Ik zie soms dat een websites de gebruiker bombardeert met zoveel keuzes, dat deze niet eens meer een keuze kan of durft te maken. We willen immers de juiste keuze maken.

Gevolg? De gebruiker haakt af en het doel van de website, bijvoorbeeld verkoop van een product of het genereren van leads, wordt niet behaald.

Neem keuzestress weg

Beperk de keuzes op je website om de keuzestress te elimineren en je website direct effectiever te maken. Op die manier stuur je de gebruiker beter richting het doel dat je wilt bereiken. Oftewel, help de gebruiker een handje om de juiste keuze te maken.

ticketswap minimale keuzestressRegelmatig gebruik ik met veel plezier TicketSwap om tweedehands tickets te kopen. Ik heb niet altijd zin om maanden lang van te voren kaarten voor een evenement aan te schaffen. Het platform biedt mij een oplossing. Ticketswap snapt heel goed hoe zij de gebruikers helpen om een tweedehands e-ticket te kopen óf verkopen, zonder ze enige vorm van keuzestress te bezorgen. Direct op de homepage krijg ik een zetje in de rug om een e-ticket te zoeken. Het menu is verder minimaal, waarbij het verkopen van e-tickets (doel twee) duidelijk naar voren komt.

Natuurlijk verschilt het per website welke functionaliteiten en content er worden aangeboden. TicketSwap is een degelijke website. Maar ook bij wat grotere websites blijft het zaak om zelf ook de juiste keuze te maken: minimaliseer de keuzes die je de gebruiker voorschotelt.

transavia minimale keuzestress

Transavia heeft dit goed onder de knie. De reisorganisatie heeft alle keuzes geminimaliseerd tot drie hoofdkeuzes: plan en boek, beheren van je boeking en service. Als ik op één van de hoofdkeuzes klik, krijg ik er meerdere te zien zien. Die keuzes geven mij richting naar waar ik precies op zoek ben. Je kunt op de homepage ook direct op zoek gaan naar een reis. De website straalt rust uit en stuurt de gebruiker makkelijker naar het doel door zoveel mogelijk keuzestress weg te nemen.

Pluk de vruchten

Het wegnemen van keuzestress op een website leidt er toe dat zowel de gebruiker als de website profiteren van een effectievere website. De gebruiker houdt er een betere gebruikerservaring aan over door zijn doel makkelijk te bereiken. De website profiteert van een hogere conversie. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *