Beïnvloeden van gedrag voor hogere conversie

beïnvloeden van gedrag
Standaard

In mijn laatste artikel heb ik het gehad over het beïnvloeden van gedrag door de keuzestress zoveel mogelijk weg te nemen. Er zijn veel technieken voor gedragsbeïnvloeding die ons (online) gedrag sturen. Veelal gaat het om onbewust gedrag. Er zijn bepaalde triggers die ons verleiden om iets te doen, bijvoorbeeld het kopen van een product. Het zijn principes die makkelijk toe te passen zijn op een website en direct kunnen leiden tot een toename van de conversie.

beïnvloeden van gedrag

Heb je je ooit al eens afgevraagd waarom sommige websites die producten of diensten verkopen, vermelden als er nog maar enkele beschikbaar zijn? Dit zijn websites die schaarste gebruiken voor het beïnvloeden van gedrag: koop nu anders ben je te laat! Je kunt je voorstellen dat wanneer iemand een serieuze aankoopintentie heeft, dit van grote invloed kan zijn op het gedrag.

Principes van Cialdini

Schaarste is één van de zes principes van Cialdini voor het beïnvloeden van gedrag. Ik vind het interessant hoe deze vrij eenvoudige principes kunnen leiden tot een flinke toename in de conversie. Als je weet hoe deze principes werken dan kun je ze direct toepassen op je website.

booking.com en beinvloeden van gedrag

 

Booking.com maakt maar al te graag gebruik van deze triggers. Buiten schaarste maken ze ook gebruik van sociale bewijskracht, een andere beïnvloedingsprincipe van Cialdini. Dit is een vorm van sociale beïnvloeding. Dit doet Booking.com door klanten reviews te laten geven en duidelijk uit te lichten dat een grote groep mensen erg tevreden is, dus jij waarschijnlijk ook wel. Zou je denken.

Autoriteit is een andere techniek voor het beïnvloeden van gedrag die je online vaak terugziet. Iemand met een expertstatus kan bijvoorbeeld een product aanbevelen om onzekerheid weg te nemen. Dit zie je veel terug bij producten of diensten met een hoge betrokkenheid, bijvoorbeeld verzekeringen.

independer en beinvloeden van gedrag

Commitment & consistentie is één beïnvloedingsprincipe die inhaakt op het inzicht dat de mens van nature samenhangend gedrag wil vertonen. Als je eerst iets kleins vraagt van de gebruiker op je website, dan kun je daarna een aansluitend groter verzoek doen. Op IMU klik ik op een knop voor het aanvragen van het e-book “Winnen in Google”. Om consistent gedrag te vertonen moet ik daarna alleen nog maar mijn voornaam en e-mailadres in te vullen.

imu en beinvloeden van gedrag

Wederkerigheid is nog een ander beïnvloedingsprincipe en komt neer op wederzijdse verwachtingen. Als iemand iets voor jou doet, ben je sneller geneigd om voor die persoon ook iets te doen. Ook dit principe kun je toepassen op een website om de conversie te verhogen. Denk bijvoorbeeld aan het delen van een stappenplan om tot jouw perfecte hardloopschoen te komen, het doel is dat de consument uiteindelijk iets terugdoet door hardloopschoenen aan te schaffen.

run2day en beinvloeden van gedrag

Zevende en laatste principe van Cialdini is sympathie. Wij worden sneller beïnvloed door mensen, maar ook merken (ja, die hebben ook een gezicht), waarvoor wij sympathie hebben. Dit kan bijvoorbeeld door bepaalde gelijkenissen, hardloopspecialisten die mij als hardloopliefhebber helpen en passie voor hardlopen uitstralen. Sympathie kan ook ontstaan doordat bedrijven alles doen aan een goede klantervaring. Denk bijvoorbeeld aan de excellente klantenservice van Coolblue.

Natuurlijk zijn er nog veel meer beïnvloedingsprincipes maar dit blog beperk ik tot het beïnvloeden van gedrag met de principes van Cialdini.

Beïnvloeden van gedrag en persoonlijke factoren

Het verschilt per persoon in welke mate iemand te beïnvloeden is door bepaalde beïnvloedingsprincipes. Als je onderzocht hebt hoe je doelgroep er concreet uitziet, en bij voorkeur een persona hebt opgesteld, is het ook handig om te vermelden voor welke principes iemand extra gevoelig is. Je kunt hier dan met de website op inspelen.

Overtuig met kracht

Het doel van het inzitten van deze beïnvloedingsmiddelen is dus om twijfels weg te nemen en de gebruiker op een website te overtuigen om bepaald gedrag te vertonen. Hoe eenvoudig het ook lijkt, het zal minstens zo makkelijk leiden tot een hogere conversie.

Ik ben benieuwd naar jouw aansprekende voorbeelden van websites die dit ook goed toepassen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *